loading...
فوتبال انگلیســـــــــی
Bobby Moore بازدید : 1038 شنبه 08 شهریور 1393 نظرات (0)

 

برایان هاوارد کلاف، در بیست و یکم مارس 1935 به دنیا آمد. یک فوتبالیست انگلیسی و پس از آن یک سرمربی موفق که عمده شهرتش را به خواطر موفقیت هایش در دو تیم دربی کانتری و ناتینگهام فارست به دست آورد.

از جمله دست آورد های او، بدست آوردن دوبار پشت سر هم جام اروپا (بالاترین سطح رقابت فوتبال باشگاهی یا همون CL کنونی) با تیم ناتینگهام فارست که در آن زمان یه باشگاه متوسط انگلستانی بود!

کاریزماتیک، رک، جنجال برانگیز، اینطوری بگم که از نظر شخصیت مورینیو رو میتوان به او تشبیه کرد.


کلاف جزو بزرگترین و موفقترین سرمربی های انگلستانی بود که به نحو احسنت فوتبال انگلیسی رو در تیمش پیاده میکرد که البته هرگز سرمربی تیم ملی انگلستان نشد! هنوز هم جای بحث دارد چرا سرمربی که خوی فوتبال انگلیسی رو به خوبی میشناخت و میتونست تیم ملی انگلستان رو به اوج خودش برسونه، نتونست سکان هدایت سه شیر ها را در دست بگیرد؟!

یکی از سخنان جالب کلاف در رابطه با عدم انتخاب شدنش به عنوان سرمربی انگلستان:

"من مطئنم که آنها واسه این من رو انتخاب نکردن چون فکر میکردند که من جنجال سازی میکنم! آنها خیلی زیرک بودن(طعنه میزند)، چون با دقیقا با انتخاب نکردن من، دقیقا همانکاری رو انجام دادند که من میخواستم انجام بدم(جنجال بوجود آوردند)"

دوران کودکی

او در میدلزبرو ، کوچه یازدهم خیابان Valley(جاده) و در خانه های سازمانی شورای جنگ به دنیا آمد. او ششمین فرزند از نه فرزند یک کارگر مغازه تولید قند و شکر بود. فرزند ارشد خانواده-الیزابت- در سال 1927 یعنی زمانی که چهار سال سن داشت، از دنیا رفت.

وقتی در رابطه با کودکی اش از برایان سوال کردند، او در پاسخ گفت: "اگر کسی رو میخواستند به خواطر تربیتش در دوران کودکی از پدر و مادرش تشکر کنند، آن فرد من بودم! من کودکی بودم که از قسمت کوچکی از بهشت(میدلزبرو) آمده بودم!"

او در رابطه با میدلزبرو و محل رشد و تربیتش میگوید: "آنجا بهترین مکان واسه رشد و تربیت بچه ها نبود، ولی برای من همچون بهشت بود، هرآنچه که من انجام داده ام، هرچی رو که بدست آوردم، هرچی که در زندگی من تاثیرگذار بوده، به غیر مشروب و الکل، همگی نشات گرفته از دوران کودکی من در میدلزبرو بوده است با هشت کودک دیگر از صبح تا شب کار میکردیم، سخت تر از کار های تو و کارهایی که من تاحالا انجام داده ام"

او در امتحان Eleven-plus exam (امتحانی که در مدرسه از کودکان بین 11 تا 12 سال گرفته میشود) رد شد. بعد ها او در کتاب زندگی نامه خود اذعان کرد که در دوران کودکی تمایلات ورزشی او بر درسی او غالب بود و او بیشتر به دنبال ورزش بوده تا درس خوندن، همچنین او اعتراف کرد که عشق اول دوران بچگی اش کریکت بوده و سپس به فوتبال علاقه مند شده است.

او در سال 1950، بدون هیچگون مدرکی، مدرسه را ترک کرد و در ICI (کمپانی ساخت کانتینر) مشغول به کار شد و خدمات ملی خود (همون سربازی خودمون) رو در گردان RAF ارتش انگلستان بین سال های 1953 تا 1955 انجام داد.

دوران بازیگری

برایان قبل از اینکه به سربازی برود، در تیم آماتور  Billingham Synthonia مشغول به بازی بوده است. او به عنوان یک مهاجم برای تیم شهر خودش -میلزبرو- در 213 بازی 197 گل به ثمر رساند. او بعد ها با ساندرلند قرارداد امضا کرد و در 61 بازی، 54 گل به ثمر رساند.


در بیست و ششم دسامبر سال 1962 او به دلیل برخورد شدید زانو اش به دروازبان Chris Harker رباط صلیبی زانو اش پاره شد، این مصدومیت واسه هر بازیکن به معنی پایان دوران حرفه ای فوتبال بود!

هرچند برایان 2 سال بعد دوباره به زمین فوتبال برگشت ولی او نتوانتست بیش از سه بازی انجام دهد و سپس خود را بازنشسته کرد.

 

"اگر با يك بازيكن جر و بحثم شود، 20 دقيقه مي‌نشينيم و درباره‌اش حرف مي‌زنيم و بعد به اين نتيجه مي‌رسيم كه حق با من بوده!"

دوران بازیگری در تیم ملی انگلستان

 

کلاف تنها دوبار برای تیم ملی انگلستان به میدان رفت. اولین بار در برابر ولز در هفدهم اکتبر سال 1959 و آخرین بار در برابر سوئد در بیست و هشتم اکتبر همان سال که در هیچ کدوم از مسابقات موفق به گلزنی نشد.

دوران مربیگری

Hartlepools United

کلاف مربیگری خود را در تیم  Hartlepools United(اسم کنونی این تیم Hartlepools United می باشد) به همراه پیتر تیلر به عنوان دستیار مربی از اکتبر سال 1965 شروع کرد. در سن 30 سالگی او به جوان ترین مربی لیگ مبدل شد.


درست یک سال بعد، مدیر باشگاه یعنی ارنست اورد، هر جفت آنها را اخراج کرد.

در همان سال های ابتدایی، کلاف و پیتر به عنوان اساتید جنگ روانی با سرمربیان شناخته شدند!

اگرچه آنها اخراج شده بودند ولی با جنجال ها و کودتایی که در باشگاه بوجود آوردند که سرانجام آن، استعفا ارنست اورد از سمت خودش شد.


Derby County

در می 1967 کلاف و پیتر به عنوان سرمربی و دستیار به دربی کانتری پیوستند.

دربی برای یک دهه پیش از آمدن کلاف در دسته دوم انگلستان پرسه میزد و پنج سال بود که کاملا از تیم های صعود کننده به دسته بالاتر کنده شده بود.

اولین فصل مربی گری کلاف در دربی به گونه ای تمام شد که آنها یک رده نسبت به فصل پیش پایین تر آمده بودند. ولی آنها(کلاف و تیلر) پی ریزی آینده ای درخشان را با خرید تعدادی بازیکن جدید انجام دادند.

بازیکنانی همچون روی مک فارلند، جان اوهیر، جان مک گاورن، آلن هینتن و لی گرین.

 

از تیمی که برایان تحویل گرفته بود، یازده بازیکن بیرون رفتند و تنها چهار بازیکن حفظ شدند: کوین هکتور، آلن دوربان، ران وبستر و کالین بولتن.

 

کلاف شروع به غربال کردن باشگاه کرد، با توجه به تاثیر و اختیارات سرمبیان در باشگاه های بریتانیایی، خیلی سریع بسیاری از عناصر اجرایی باشگاه رو اخراج کرد، عواملی همچون مسئول تدارکات، مسئول انتظامات، نگهبان و دو آبدارچی زن که پس از باخت دربی در یکی از مسابقات خندیدند!

خرید های جدید و هوشمندانه کلاف همچون دیوید میکی و والی کارلین در سال 1968، باعث شد کلاف و تیلر تیمی را رهبری کنند که نوید قهرمانی در دسته دو انگلستان همراه با رکورد بیست و دو بازی بدون شکست را میدادند!

کلاف به یک سرمربی حرفه ای و کارکشته، سختگیر اما عادل تبدیل شده بود.

او بازیکنانش را تبدیل به ربات هایی کرده بود که افکارش را بدون هیچ سوال احمقانه ای در زمین پیدا میکردند.

او به آقای کلاف "Mr Clough"مشهور شده بود و مورد احترام همه همسالان و همکارانش قرارگرفته بود به خواطر توانایی او برای برگرداندن بازی به نفع خودش و تیمش، پیروزی جزو خوی این مرد شده بود.

فصل اولش را در رده اول انگلستان، در رتبه چهارم به پایان رساند، فوق العاده! بهترین عنوان دربی در بیست سال اخیر!

اما باتوجه به بی نظمی های مالی باشگاه، این تیم از شرکت در رقابت های اروپایی منع شد و جریمه ده هزار پوندی برای دربی در نظر گرفته شد.

در فصل 1970-71 تیم در رده نهم قرار گرفت اما در فصل بعد، دربی با لیورپول، لیدز یونایتد و منچستر سیتی برای قهرمانی مبارزه میکرد.

آنها با برد در برابر لیورپول، با یک امتیاز بیشتر در صدر ایستادند اما میدانستند که در صورت پیروزی هر یک از دو تیم لیدز یا من سیتی، آنها قهرمان نخواهند شد! وقتی که همه اعظای تیم به مناسبت تعطیلات هالیدی در Majorca به سر میبردند، ناگهان با خبر شدند که هردو رقیبشان بازی هایشان را واگذار کرده اند، این یعنی اینکه دربی در صدر باقی ماند و قهرمان شد!Fantastic!

 

 

 

 

برای اولین بار در تاریخ 88 ساله دربی، این تیم با برایان کلاف قهرمان دسته 1 انگلستان شد. کلاف در آن زمان با اعظای تیم نبود و به همراه خانواده و پدر و مادر خوددر جزایر Scilly به سر میبرد که این خبر را شنید.

 

 

اختلاف با هیئت مدیره دربی

در اوت 1972، کلاف از رفتن به تور پیش فصل در هلند و آلمان غربی، امتناع کرد و تنها درصورتی راضی به رفتن میشد که بتواند خانواده اش را نیز با خودش ببرد. مدیر عامل دربی- سم لانگسن- به او گفت که این سفر یک سفر کاری میباشد نه تعطیلات هالیدی! بنابراین کلاف، تیلر را مسئول تیم در تور پیش فصل کرد و خودش با تیم به سفر نرفت، همچنین دربی آن سال در جام خیریه نیز شرکت نکرد و تیم دوم (منچستر سیتی) در آن تک بازی شرکت کرد.

در بیست و چهارم اوت سال 1972، کلاف و تیلر، دیوید نیش را از لستر سیتی به خدمت گرفتند و بدون مشرورت با مدیر عامل دربی، 225000 پوند بابت این انتقال هزینه کردند که یه رکورد حساب میشد.

بلافاصله پس از این انتقال، جک کیرکلند، معاون مدیر عامل دربی، به کلاف و تیلر هشدار داد که دیگر نباید هیچ خرید گران قیمتی مانند نیش داشته باشند.

سپس در سوم سپتامبر 1972، کلاف با سخنانی تند به هوادار های دربی اعلام کرد "آنها تنها موقعی که ما با یک گل جلو بودیم، شروع به تشویق کردند، من میخواهم الان اون تشویق ها رو بشنوم، این واقعا شرم آوره!" این صحبت ها بعد از باخت خانگی دو بر یک در برابر لیورپول انجام شد. کلاف همچنین در آن روز از  هیئت مدیره دربی به خواطر سیاست هایشان در باشگاه انتقاد کرد.

در همان روز، سم لانگسن از هوادارای دربی عذرخواهی کرد و خودش را دربرابر اتهاماتی که از طرف کلاف به او وارد شده بود، تبرئه کرد.

در آن فصل دربی نتوانست از قهرمانی خود دفاع کند و در رتبه هفتم جدول، فصل را به پایان رساند. اما در جام اروپا آنها موفق شدند که تا نیمه نهایی پیش بروند و سپس در آپریل 1973 برابر یوونتوس در مجموع با نتیجه سه بر یک حذف شدند.

پس از بازی دربرابر یوونتوس، کلاف با عصبانیت از رختکن بیرون آمد و به مطبوعات ایتالیایی گفت" من با حرا*زاده ها هیچ صحبتی ندارم، من هرگز با یک حرا*زاده صحبت نمیکنم!"


در پنجم اوت سال 1973 نام کلاف نام خود را در صفحه اول مقالات ساندی اکسپرس قرارداد، او با مقاله خود به شدت به انتقاد از بی انظباطی های لیدز یونایتد پرداخت و ساختار انظباطی اتحادیه فوتبال انگلستان رو زیر سئوال برد، او در مقاله اش نوشت "مشکل سیستم انظباطی فوتبال انگلستان این است که کسانی در راس قدرت و قضاوت نشسته اند که خوشان با هیئت مدیره های باشگاه های دیگر زد و بند دارند !"


روز بعد کلاف به جرم تهمت و بی احترامی متهم شد، اگرچه بعد ها پس از استفا او از دربی، این اتهام پاک شد.

در سپتامبر 1973، کلاف به وستهم یونایتد سفر کرد، تا بتواند با پیشنهاد 400000 پوند، ستاره وستهم و تیم ملی انگلستان، یعنی بابی مور را به خدمت بگیرد. ران گرینوود به کلاف گفت که این بسیار خرید خوبی میتواند باشد اما پیش از هر اقدامی باید با هیئت مدیره مشورت کرد، اما کلاف هرگز چیزی درباره این پیشنهاد به رئیس هیئت مدیره یا منشی آن و حتی هیچکدام از عوامل هیئت مدیره نگفت.

لانگسن(مدیر عامل دربی) یک ماه بعد به طور اتفاقی در طی گفت و گو ما ادی چمپمن-منشی هیئت مدیره وستهم- از این قضیه با خبر شد.

در یازدهم اکتبر 1973، لانگسن به تیلر و کلاف زنگ زد تا جلسه ای با هیئت مدیره داشته باشند، هدف این جلسه، اخراج کلاف و تیلر از باشگاه بود، اما لانگسن پشتیبانی لازم از طرف بقیه هیئت مدیره را بدست نیاورده بود.

دو روز بعد، پس از برد خارج از خانه دربی در برابر منچستریونایتد، کلاف دوباره جنجال به پا کرد، او به این متهم شده بود که به سر مت بازبی علامت V را نشان داده است! (علامت V یا همان V-sign در انگلستان هم به معنی توهین میباشد و هم به معنی پیروزی و فرق آن به استایل دست بستگی دارد) کیرکلند- معاون مدیر عامل دربی- از کلاف خواست که از سر مت بازبی عذرخواهی کند، اما کلاف که در وهله اول اینکار را نکذیب میکرد، هرگز عذرخواهی نکرد.

همچنین یک هفته پیش مطبوعات و رسانه های انگلیسی، تصویری از تیلر و کلاف منتشر کرده بودند که تا جای امکان در بار های شهر، مست کرده بودند!

استعفا از دربی

هجده ماه قبل در آپریل 1972، کلاف و تیلر به طور موقت و به مدت چند ساعت، از دربی به مقصد کانونتی سیتی استعفا داده بودند، تا اینکه با افزایش دستمزدشان، نظر آنها تغییر کرد.

بلاخره پس از 6 سال در اکتبر 1973، کلاف و تیلر استعفای خودشان را به هیئت مدیره ارائه دادند. 5 روز بعد هوادارن دربی، خواهان استعفای هیئت مدیره به همراه کلاف و همچنین بازگشت تیلر شدند!

پس از چند هفته، کلاف به عنوان یه تحلیلگر فوتبال، در بازی بین لهستان و انگلستان درچارچوب مقدماتی جام جهانی که در ومبلی برگزار شد، او دروازبان لهستان، که جان توماژوسکی نام داشت را یک دلقک خواند!

توماژوسکی دروازبانی بود که بسیار سوتی میداد اما از بد حادثه در آن بازی بسیار عالی عمل کرد و چند تا سیو خوب داشت، تحلیلگر دیگر برنامه از کلاف پرسید که "تو او(توماژوسکی) را دلقک میخوانی، اما او بسیار خوب از دروازه اش محافظت میکند!" کلاف جواب داد "آیا تو حاضری که او را هر هفته در بازی های تیمت فیکس قرار بدی؟" هیچ جوابی وجود نداشت. انگلستان با تساوی 1-1 در برابر لهستان نتوانست به جام جهانی برود.

 

برایتون و هاو آلبیون

وفاداری کادر فنی به کلاف و تیلور و اعتماد کلاف به آنها باعث شد که آنها نیز همراه با کلاف دوره کوتاهی و ناموفقی را تیم دسته سومی برایتون سپری کنند.

نتایج او در این تیم اثبات کرد که او در سواحل جنوبی انگلستان بسیار ضعیف تر از تیم قبلی خود عمل کرده است. تنها دوازده پیروزی از  32 بازی لیگ دسته سه انگلستان، بسیار ناامید کننده بود! درحالی که هشت ماه قبل در اروپا در برابر یوونتوس تیمش را رهبری میکرد، اکنون تیمی در دسته 3 انگلستان تحویل گرفته است که شکست های تحقیر آمیزش اعتبارش را به سخره گرفته است.

با باخت چهار بر صفر خانگی در برابر والتون و در بازی تکراری FA Cup باعث شد خیلی زود این جام را از دست بدهد. شکست اسفناک هشت بر دو در برابر بریستون رورز  موجب شد که به فکر جدایی از برایتون و رفتن به باشگاهی مناسب بیافتد. آلبیون آن فصل را در رده نوزدهم جدول به پایان رساند.

لیدز یونایتد

کلاف کمتر از یک سال پس از انتصابش در برایتون، این تیم را ترک کرد.

پس از اینکه در ژوئیه سال 1974، سرمربی وقت لیدز یونایتد-دان ریوای- سکان هدایت سه شیر ها رو در دست گرفت، کلاف جانشین او در تیم لیدز یونایتد شد، در آن موقع  تیلر با او به لیدز نرفت.


کلاف بسیار متعجب شده بود، همانطور که قبلا گفته شد، قبلا کلاف دریکی از مقالاتش در ساندی اکسپرس به شدت از لیدز یونایتد و بخصوص دان ریوای انتقاد کرده بود!

او تنها 44 روز در لیدز دوام آورد قبل از اینکه توسط مدیران لیدز در دوازدهم سپتامبر 1974 اخراج شود! بعد از درگیری لفظی با خیلی از بازیکنان مطرح و ستاره لیدز همچون جانی گیلز، نورمن هانتر و بیلی برمنر در اولین جلسات تمرینی این تیم، او در یکی از جلسات تمرینی لیدز به بازیکن های این تیم گفت:" شما بهتره همه مدال هایی رو که بدست آوردید رو بندازید سطل آشغال، چون لایق اون مدال ها نیستید!"

 

او نتایج ضعیفی را در لیدز بدست آورد، درحالی که همه سرمبیان پیشین لیدز نتایج درخشانی را بدست آورده بودند، تنها در یک بازی از شش بازی لیدز موفق به پیروزی شد. لیدز در جایگاه نوزدهم بود و تنها 4 پله تا سقوط فاصله داشت، تنها 4 امتیاز از 12 امتیاز ممکن را در لیگ بدست آورده بود، بدترین شروع لیدز در 15 سال اخیر! خسارات ناشی از این نتایج ضعیف نزدیک به 98000 پوند تخمین زده شد.

یونایتد نفرین شده

نام رمانی هست که توسط دیوید پیس نوشته شده و مضمون آن دوران مربیگری برایان کلاف در تیم لیدز یونایتد میباشد، جانی گیلز- هافبک لیدز یونایتد- پس از انتشار این رومان مدعی شد که بسیاری از حوادثی که در داستان این رومان اتفاق میافتد هرگز رخ نداده است و از نویسنده این رومان شکایت کرد، او در رابطه با علت شکایتش گفت" احساس میکنم که بسیاری از مسائل در این کتاب تحریف شده و یا اصلا در واقعیت رخ نداده است و به همین دلیل است که من لازم میدانم در دادگاه از این نویسنده شکایت کنم"

در یکی از صحنه های این کتاب، برایان کلاف در جاده Elland مشاهده میشود که در حال سوزاندن میز قدیمی دان ریوای سرمربی پیشین لیدز- میباشد. درحالی که هیچ منبع معتبری در رابطه با این اتفاق وجود ندارد و خانواده کلاف از انتشار این کتاب ابراز ناراحتی و تاسف کردند.

بعد ها در سال 2009 فیلمی با همین نام"یونایتد نفرین شده" ساخته شد که در آن مایکل شین در نقش برایان کلاف ایفای نقش کرد.

ناتینگهام فارست

در ششم ژانویه 1975 کلاف  با ناتینگهام فارست به مربیگری برگشت، تیمی که در دسته دو انگلستان در رتبه سیزهم پرسه میزد. کلاف در این تیم جایگزین آلن براون شده بود، اولین بازی که ناتینگهام با هدایت کلاف انجام داد، در بازی تکراری FA Cup در برابر تاتنهام بود که تیم کلاف به لطف تک گل فوروارد اسکاتلندی خود- نیل مارتین- به پیروزی رسید.


کلاف با سرمربیگری ناتینگهام دوباره به تلویزیون و متن اخبار رسانه ها برگشت، پس از اینکه فصل اول در این تیم را با رتبه 8 به پایان رساند، در سال 1976 دستیار و دوست قدیمی خود پیتر تیلور- را از بریتون به ناتینگهام آورد.


تیلور و کلاف به سرعت شروع به ایجاد تغییر و تحول در ناتینگهام و بدست آورن افتخارات کردند.

اولین دستاورد برای آنها صعود به لیگ دسته اول انگلستان با کسب رتبه سوم در لیگ بود و پس از آن قهرمان شدن در جام اتحادیه با پیروزی یک بر صفر در برابر لیورپول در ورزشگاه الدترافورد و سپس قهرمانی در لیگ دسته اول انگلستان با 7 امتیاز اختلاف نسبت به نزدیک ترین رقیب خود یعنی لیورپول!

 

کلاف پس از هربرت چپمن به دومین سرمربی مبدل شد که با دو تیم مختلف توانسته بود قهرمان لیگ دسته اول انگلستان بشود، بعد ها کنی داگلیش توانست با لیورپول و بلکبرن به این مقام دست پیدا کند.

در طول فصل 1978-79 در نهم فوریه 1979 کلاف مهاجم 24 ساله بیرمنگهام ترور فرانسیس- را به خدمت گرفت، او اولین بریتانیایی بود که یک ملیون پوند بابت انتقالش هزینه شد اگرچه کلاف اصرار داشت که مبلغ این قرارداد نهصد و نود و نه هزار پوند میباشد و به همراه مالیات مبلغ آن یک ملیون پوند شده است.

ناتینگهام از قهرمانی خود در جام اتحادیه با پیروزی سه بر دو در برابر ساتهمپتون دفاع کرد اما در لیگ پس از لیورپول در جایگاه دوم قرارگرفت اما در اروپا  ناتینگهام با پیروزی یک بر صفر در برابر تیم سوئدی مالمو به قهرمانی رسید تا با قهرمانی در مونیخ فصل خوب آنها تکمیل شود. در فصل بعد نیز کلاف بار دیگر ناتینگهام را قهرمان اروپا کرد با پیروزی در برابر تیم آلمانی هامبورگ و برای سومین بار پیاپی ناتینگهام را به فینال جام اتحادیه رساند ولی آنها دربرابر ولور همپتون با نتیجه یک بر صفر مغلوب گشتند.

ناتینگهام کلاف تبدیل به تیمی شده است که از 26 نوامبر 1977 تا 9 دسامبر 1978 در 42 بازی لیگ شکست نخورده! پیش از آن این رکورد در اختیار برنلی با 35 بازی بدون شکست بود، این رکورد تا اوت 2004 پا برجا بود تا اینکه تیم رویایی آرسن ونگر 1 ماه قبل از اینکه کلاف فوت کند این رکورد را شکست و تا 49 بازی بدون شکست افزایش داد.

این موفقت ها دیگر ادامه نداشت تا سال 1988-89 که کلاف و ناتینگهام بار دیگر طعم موفقیت را به هوادارانشان چشاندند، باز هم جام اتحادیه اما این بار دربرابر لوتن تاون، در اون موقع ناتینگهام در صدر جدول لیگ به سر میبرد و به دنبال قهرمانی دیگر در لیگ دسته 1 انگلستان بود اما نهایتا آنها فصل را در رتبه سوم به پایان رساندند، همچنین آنها بعد از فاجعه هیلزبورو در تکرار بازی با لیورپول از FA Cup حذف شدند، کلاف آن سال باز هم جنجال به پا کرد و با درگیری با هوادارن QPR از 3 جلسه همراهی تیمش محروم شد، سال بعد کلاف بار دیگر قهرمانی در لیگ اتحادیه را با پیروزی یک بر صفر در برابر ویگان به هواداران ناتینگهام هدیه کرد.

در سال 1991 این بار کلاف با ناتینگهام در برابر تاتنهام در فینال FA Cup  قرار گرفتند، کلاف در آن بازی از دو بازیکنی که در تعداد بازی های انگشت شماری در لیگ مورد استفاده قرار گرفته بودند یعنی لی گلاور و لن ون استفاده کرد و بازیکن انگلیسی ملی پوش خود یعنی استیو هاج را نیمکت نشین هافبکی ایرلندی یعنی روی کین کرد، پس از 90 دقیقه وقت قانونی بازی با نتیجه 1-1 به پایان رسید، کلاف برای تشویق و گوشزد کردن نکات تاکتیکی به سمت بازیکنانش نرفت و روی نیمکت نشست، تاتنهام آن بازی را با گل بخودی دس واکر 2 بر 1 برد و قهرمان شد، بعد ها کین در کتاب زندگی نامه خود نوشت که او برای آن بازی مصدوم بوده و نباید اصلا در آن بازی شرکت میکرده.

آنها همچنین در سال 1992 و در فینال جام اتحادیه به منچستر یونایتد با نتیجه 1 بر صفر باختند.

فصل 1992-93 هجدهمین فصل کلاف بر روی نیمکت ناتینگهام و آخرین سال وی بود. آنها یکی از 22 تیم حاضر در لیگ جدید یعنی لیگ برتر انگلستان بودند. اما فروش بازیکنان کلیدی نظیر تدی شرینگهام و دس واکر و اعتیاد کلاف به الکل باعث افت بسیار شدید باشگاه و نتایجش شد، درست قبل از شکست دو بر صفر در برابر شفیلد یونایتد، پس از 16 سال بازی در سطر اول انگلستان سقوط این تیم به دسته پایین تر قطعی شد، کلاف در پایان آن فصل خود را بازنشسته کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    مقدماتی یورو 2016-Group E


    Team PldWDLGFGAGDPts

    England11002023

    Lithuania11002023

    Estonia 11001013

    S.Marino1001011-0

    Slovenia  1001022-0

    Switzerland1001022-0

    آمار سایت
  • کل مطالب : 75
  • کل نظرات : 13
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 42
  • بازدید ماه : 54
  • بازدید سال : 363
  • بازدید کلی : 15,282